Przez działanie internetowej oszustki stracił kilkanaście tysięcy złotych
16.05.2023 r. policjanci Wydziału Kryminalnego wolsztyńskiej jednostki policji przyjęli zawiadomienie złożone przez mieszkańca gminy Przemęt dotyczące popełnionego na jego szkodę oszustwa.
Z relacji mężczyzny wynikało, że na popularnej platformie handlowej wystawił do sprzedaży gołębia, którego wycenił na 100 złotych. Po kilkudziesięciu minutach otrzymał wiadomość, że wystawiony przez niego ptak został sprzedany. W wiadomości był także link do danych osoby, która miała dokonać zakupu. Po kliknięciu w link mężczyzna został poproszony o wpisanie danych swojej karty kredytowej – numeru CVV i daty ważności. Następnym żądaniem było podanie numeru PIN. To spowodowało, że mężczyzna nabrał podejrzeń, co do wiarygodności tej sytuacji, przewał proces logowania i zrezygnował z transakcji.
Po kolejnych kilkudziesięciu minutach zadzwoniła do niego kobieta przedstawiająca się, jako pracownica platformy zakupowej i pytając o powód przerwania transakcji. Podczas rozmowy kobieta używając manipulacji przekonała mężczyznę, żeby dokończył proces logowania, podając wszystkie niezbędne dane, w tym PIN do karty.
W trakcie rozmowy, mężczyzna otrzymywał na swój telefon kody, które zgodnie z instrukcją wpisywał w formularz logowania, nieświadomie przekazując je w ten sposób przestępcom.
W następstwie tego z konta mężczyzny „zniknęło” niemal 15.000 złotych. Straty mogły być o ponad 5.000 zł. wyższe, jednak ostatnia z transakcji zablokowana została przez bank. W momencie uruchomienia blokady przez bank kobieta przerwała rozmowę i rozłączyła się.
Karą za oszustwo komputerowe zgodnie z kodeksem karnym może być pozbawienie wolności od 3 miesięcy do 5 lat.